Injudningsbryderi

Jag sitter och försöker finna rätt formulering till vår injudan.
Det är svårt!

"Välkommen på bröllop!"
"Välkommen på vårt bröllop!"
Eller till vårt bröllop? Herregud. Jag kan inte ens svenska längre...

Klädkod ger mig ångest.
Mamma tycker "Sommarfin", vilket enligt Ribbing är som att svära i kyrkan. Annars är det Kavaj eller Mörk kostym som gäller. Frågan är om man kan kombinera..? "Sommarfin i Mörk kostym" Dessutom vill vi ju att männen ska ha fluga i stället för slips.
Åh, denna djungel!

Och hur ska jag på ett snyggt sätt skriva att barnen får stanna hemma? Nu känner vi visserligen inte så många som har barn, men ändå.

För att inte tala om att vi inte önskar oss några saker, utan resecheckar och bidrag till bröllopsresan.
(Jag misstänker dock att det kan få min mormor och moster att höja på ögonbrynen... Å andra sidan ska vi väl inte behöva krysta fram en önskelista för deras skull?)

Suck.





För att jag ska komma ihåg:

Gammal sed är att brud och brudgum bor var för sig natten före bröllopet. Grundidén var att brudparet inte sammanlevde innan vigseln. Bruden bodde förr hemma hos sina föräldrar fram till vigseln, och klädde sig där, varefter hon for till kyrkan för att möta brudgummen i kyrkporten.
Där fick hon sin brudbukett av honom, det var alltså han som skaffade den och gav till henne.
Brud och brudgum går tillsammans till altaret enligt gammal svensk tradition, för att markera att bruden frivilligt ingår äktenskapet, alltså inte "ges bort" av sin far.

Kommentarer
Postat av: Malin N

Du, jag måste bara säga att Maja inte fixar att ha barnvakt när hon ska sova. Så om bröllopet sker mellan 12-14 får en av oss avstå att vara med. Vi kan inte heller lämna henne övrig tid med någon annan än person från närmsta släkten, så det innebär också att en av oss måste avstå att vara med om inte hon får vara med. Detta för kännedom, du gör naturligtvis precis som du vill i frågan.

2010-03-10 @ 14:33:10
Postat av: Lisa

malin: Bröllopet är i augusti. Jag hoppas och tror på utveckling.

2010-03-10 @ 20:59:42
URL: http://www.lisasfanclub.se
Postat av: Malin N

För Majas del? Det är bara 4 månader. Jag tror inte att hon kommer att känna annorlunda för främmande människor vid det laget, tyvärr.

2010-03-11 @ 14:21:01
Postat av: Malin N

Dessutom är jag nyfiken på varför ni känner att barn inte kan få vara med. Kanske finns det lösningar att hitta om ni tog er tid och diskuterade med oss föräldrar. Det vore hemskt trist att behöva tacka nej till bröllopet.

2010-03-11 @ 14:25:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0